top of page
black.png
  • noam661

המנדט הסקוטי: מה סוד קסמה של תל אביב?


מה הופך את תל אביב–יפו לעיר שכיף לחיות בה, האם אלה חוף הים וחולות הזהב? אולי חיי הלילה השוקקים? או מימדיה האנושיים של העיר, שקל להגיע בה ממקום למקום ברגל או באופניים? לכל אלה יש חשיבות כשלעצמם, אולם נדמה שמי שאחראי לעיצוב ההוויה העירונית הנדירה שמייצגת תל אביב–יפו הוא דווקא מתכנן ערים וביולוג סקוטי: סר פטריק גדס, האיש שבשנים 1927–1929 ערך דו״ח מפורט, שהפך לתכנית המתאר הראשונה של העיר. השכבה הזו, אותה תשתית בסיסית והסמויה מן העין, שעל פיה נבנו מרכז העיר והצפון הישן, היא שמאפשרת לכל אלה להשתלב זה בזה ומעניקה לעיר את אופייה הייחודי.

אחד המאפיינים הבולטים של תל אביב הוא היותה ״עיר גנים״ — עיר שבה כל בניין מוקף גינה קטנה, עיר בעלת שדרות ירוקות וגינות ציבוריות קטנות המיועדות לשימוש התושבים. למרות שרובנו נוטים להתעלם מקיומה, הצמחייה התל־אביבית מלווה אותנו לכל מקום, נגלית בין חצרות הבתים ומעניקה לנו פינות חמד נחבאות מהרעש והפיח. המבנה של עיר הגנים משפיע באופן עמוק על התחושות והחוויות של כל אדם הפוסע ברחובותיה, יושב בבתי הקפה הממלאים אותה או יוצא לשחק עם הילדים בגינה הקרובה לביתו.

הפרויקט הרב־תחומי By Leaves We Live של מרכז העיר הלבנה ומשרד האדריכלים + A N כלל הוצאה לאור של ספר המציג את דו״ח גדס המקורי, בלוויית מאמרים העוסקים באדריכלות גנים בכלל ובעיר הגנים התל-אביבית, סיפורים קצרים המתרחשים בגני העיר, צילומי טבע עירוני, קטלוג צמחים מקוצר ושרטוטים.

תמונות: אביעד בר־נס

לרכישת הספר By Leaves We Live צרו קשר - 03-6473239

office@whitecitycenter.org


bottom of page