top of page
black.png
  • noam661

שמורת צבע


הסדנה המקצועית הקרובה בבית ליבלינג תעסוק בצבע בסגנון הבניה הבינלאומי. ביקשנו מהאדריכלית מרלו מילר-אורטלוף לספר על הסדנה, על הקשר האישי שלה לצבע ועל החיבור המתבקש בין צבע לאדריכלות

במה את עוסקת?

"יש לי שלושה מקצועות. אני רסטורטורית צבע בחזיתות של מבני תרבות היסטוריים עם התמחות בתיאטראות, אדריכלית ועוסקת בפיזיקה של בניינים עם התמחות בנזקי לחות, אנרגיה תרמית ובניה בלבני בוץ. בהתחלה השילוב בין שני המקצועות הראשונים לא עבד היטב, אבל כאשר התחלתי ללמוד מדע ופיזיקה הצלחתי לחבר בין שני התחומים באמצעות שימוש בחומרים באופן בר קיימא".

על מה תשימי דגש בסדנה הקרובה?

״ההתמקדות בסדנה תהיה באופן שבו מתכננים את השימוש בצבע, מבינים איך להשתמש בצבעים בהקשר שמתאים למה שרוצים להשיג. נקדיש חלק מהזמן להחלטה האם לחקות את הצבעים המקוריים, לפתח קונספט חדש או להעניק להם פרשנות מודרנית. אלמנט נוסף בסדנה יהיה למידת החומריות - אי אפשר לתכנן שימוש בצבעים בלי לגעת בהם, להרגיש אותם, להשתמש בהם, לראות אותם בקנה מידה של חדר. צבע הוא מדיום ליצירת חלל והמעבר בין האלמנטים השונים של הלימוד הוא הבסיס להבנה. זה כמו פינג פונג של רעיונות״.

מה מיוחד באופן שבו השתמשו בצבע בסגנון הבינלאומי?

״האופן שבו חיברו בין הבניין, לבין הפונקציה והצבע שונה מכל תקופה אחרת בהיסטוריה. צבע אינו רק קישוט, הוא אמצעי ביטוי - גם אישי וגם כזה שמעניק תובנות על הבניין. כשמוצאים דרך לנסח את האלמנטים של הבניין בצבע הוא הופך לביטוי טהור של החלל, לאחת השכבות של המבנה״.

האם היה הבדל בין הצבעים שהשתמשו בהם בבניה המודרניסטית בגרמניה לבין הצבעים שהשתמשו בהם בבניה בישראל או במקומות אחרים בעולם?

״אנשי הבאוהאוס תמיד ניהלו דיונים וכל פרויקט השתנה בהתאם לאנשים שהיו מעורבים בו. המשמעות היא שאי אפשר למצוא סגנון באוהאוס אחיד, אפילו בגרמניה - יש הבדל בין הבאוהאוס של ויימאר (שהיה נסיוני), דסאו (שהתמקד בייצור) וברלין (ההתגבשות של המודרנה ותחילת ההתייחסות לצבע כאור). הבסיס של כל אלה היה השימוש בצורות, המחשבה על הפונקציה; אפשר לראות איך הגישות השונות מצאו ביטוי במקומות שבהם אנשים מאסכולות שונות עבדו יחד והשפיעו זה על זה״.

איך הגעת לעיסוק בצבע?

״אבי היה צייר שהתמחה בציור מופשט, כך שמבחינתי צבע היה דבר בסיסי. לאחר שהשלמתי את בחינות הבגרות עברתי הכשרה בציור תפאורות בתאטרון ובמהלך ההתמחות למדתי הרבה על צבע כחומר. הלימודים הקנו לי כלים שתמיד מלווים אותי, כמו ההבנה איזה מאפיינים ותכונות ישרתו את המטרה שאני רוצה להשיג״. האם יש הבדל בין צביעת קירות חיצוניים ופנימיים?

״בחוץ יש הקשרים אחרים, שנובעים מהעיר ומהנוף. יש משתנים שחשוב לקחת בחשבון, כמו אור או השתקפויות. ההבדל נובע מהתפיסה של התכנון האדריכלי כמערכת שלמה - מהחלק הכי קטן ועד החלק הכי גדול. גישה אדריכלית כזו מאפשרת לפתח כמה תמות ולבחור ביניהן״. עם איזו מניפת צבעים את עובדת?

״במהלך העבודה על הפרויקטים השונים יצרתי מניפת צבעים משלי, שכוללת יותר מ-700 צבעים. היא רחבה יותר ממניפת NCS הבסיסית (ה-Natural Color System היא מניפת צבעים אוניברסלית, שמתווכת בין המתכננים לבין יצרני הצבע כדי לקבל גוון מדויק מכל יצרן. בישראל משתמשים במניפה מצומצמת שמבוססת על מערכת דומה - RAL). אני מתייחסת לצבעים כמו חומרים בעלי השתקפות וזה משהו שיש לו שורשים בבאוהאוס: ההגדרה של האפור כאוסף של צבעים מנוגדים״.

מה חשוב לקחת בחשבון כאשר בוחרים צבע לבית?

״איך הצבע יכול לסייע ביצירת החלל והאור״. מה הצבע האהוב עלייך?

״אם היה לי צבע מועדף הייתי מתקשה לתכנן קונספטים לחדרים...יש עוד כל כך הרבה חומרים לגלות בעולם. אבל תמיד יש משהו שאפשר להגדיר כ׳רוח הזמן׳: אי אפשר להסביר אותו, אבל צריך לשים לב אליו ולהחליט אם מאמצים אותו או נמנעים ממנו״.

איך מתנהל יום העבודה הטיפוסי שלך?

"יש לי שלושה עסקים נפרדים. אני עובדת כאדריכלית ומומחית לנזקי לחות, שאחראית לתכנון ולפיקוח במהלך השיפוץ. בעלי, גרגור זאוור, מעצב מוצר ותערוכות ויש לנו עסק משותף עם עוד עובדת, שמתמחה בשלושה תחומים מקצועיים: נגרות בסדנה מצוידת היטב בניהולו של גרגור, חנות ייצור צבע בניהולי ועסק נוסף של ייצור ותכנון שלטים עם אנדראה הלר. שלושתנו יחד מוכרים מוצרים, מפתחים חומרים חדשים, לעתים מתכננים ובונים תערוכות.

היום שלי מתחיל בדרך כלל ב-7:25, כשאנדראה מגיעה. שתינו יחד מסוגלות להשלים צביעה של 1,000 מ״ר בשבוע. קשה מאוד למצוא היום אנשים שהוכשרו בטכניקות צביעה מסורתיות שהיו קיימות עד שנות החמישים. אנחנו מדגימות או צובעות בעצמנו, כדי שאפשר יהיה ללמוד ולהבין איך צבע משפיע על חדר ואיך לתכנן צביעה נכונה.

אנחנו שותות קפה עם גרגור ואז יוצאות לאתר הבניה. לפעמים שלושתנו עובדים על פרויקטים משותפים, לרוב כאלה שבהם אנחנו מתנסים בחומרים חדשים. אני חוזרת ב-17:00, כולנו שותים עוד קפה ואז מתחיל החלק השני של היום: אני מתמקדת בצבעים, מייעצת, מתכננת קונספטים ויוצרת שילובים וגרגור עובד בסדנה על פרויקטים נסיוניים. אחרי ארוחת ערב משפחתית עם בננו רפאל מתחיל החלק השלישי ביום שלי, כשאני מתחילה בעבודתי כאדריכלית - שרטוט תוכניות, ארגון. אני מקפידה להפריד בין העבודה כאדריכלית לבין העבודה עם צבעים, אבל לא קל לשנות מקצוע באמצע היום; אני צריכה להחליף בגדים במהירות, כדי לא להגיע לפגישות מלאה בצבע״.

הרבה יותר מלבן - סדנה על הצבע בסגנון הבניה הבינלאומי | 15-16.3.2018

לפרטים והרשמה: 054-3454145 | golan_sh@mail.tel-aviv.gov.il


bottom of page