top of page
black.png
  • noam661

אילו הקירות יכלו לדבר


ד"ר נורברט הופפר הוא מומחה לשימור שבגלגול הבא רוצה להיות "פסיכולוג של בניינים". בסוף החודש תוכלו לקחת חלק בסיור מודרך שידריך. תכירו

ד"ר נורברט הופפר למד גאולוגיה ומינרולוגיה, התמחה בפיתוח מרגמה מינרלית, הוא מתמחה בשחזור של טיח וסיד, בנזקי מים' בפגמים בכרכובים, ובעבודות עץ ומשמש יועץ בפרויקט השימור של בית ליבלינג. ד"ר נורברט הוא איש גבוה, ממושקף, שכבר 11 שנה מחלק את חייו בין ישראל לגרמניה. הוא לבוש בבגדי עבודה כשל פועל בניין, רוכב בלב תל אביב על אופניים, והשיחה איתו נעה ממחוזות החומר לרוח, מהפרקטיקה לפואטיקה של בניינים.

איך התחיל העניין שלך בשימור?

"כשהייתי ילד קטן, קטן, אבא שלי וסבא שלי שהיו נגרים שיפצו יחד את הבית של סבא שלי. אחרי התיכון כשרציתי ללמוד ולא ממש ידעתי מה חשבתי אולי להיות כומר, ואולי ללמוד עיצוב, אבל בחרתי במינרלוגיה כי הרגשתי שזה הבסיס להכל, שאלה החומרים שמהם עשויים, בין היתר החיים שלנו. אחרי 10 שנים של עבודה במעבדה עם מיקרוסקופים, יצאתי לעבוד בשטח".

"בגלגול הבא", הוא אומר, "אני רוצה להיות פסיכולוג של בניינים". מבחינתו זאת לא ממש בדיחה. ד"ר הופפר רואה את עצמו כמי שמבין בניינים לעומקם, יודע לתווך בין הרצונות של האדריכל לטייח או למנהל הפרויקט ולתרגם את השפות השונות שהם מדברים כך שהעבודה שבשטח תעשה בצורה הנכונה ביותר. "וזה גם מה שאני עושה, בין היתר, בפרויקט של שימור בית לילבלינג".

באיזה פרויקטים של שימור בארץ השתתפת?

"עבדתי 4 שנים בשרונה בשיקום של בתי הטמפלרים. בנוסף השתתפתי בעבודות שיקום של תחנת הרכבת ביפו, של כמה מבנים בסגנון הבינלאומי וכמה בניינים היסטוריים בעכו, ובקיץ האחרון עסקתי ברסטורציה של הפסאדה במסעדת אורי בורי בעכו".

מה התפקיד שלך בפרויקטים הללו?

" אני עובד כחוקר, מפתח ומחנך. אני בעיקר עושה את הצעד הראשון בכל פרויקט, מבחינת הרסטורציה. בשרונה למשל עסקתי גם בעבודות תיקון, שנעזרים בהם להשלמת פריטים או חסרים מועטים, וגם בעבודות שיקום שבהן יש צורך בתכניות עץ שישמשו ליציקות לעיטורים ולקרניזים שמעל הפתחים והדלתות. אני מלמד את העובדים איך להמשיך מאותו צעד ראשון."

איך הגעת לארץ?

"לפני 11 שנים קיבלתי שיחת טלפון מקבלן ישראלי ששמע שאני מומחה לעבודות טיח וסיד ביקש שאהיה מעורב בעבודה של בניין מיוחד בתל אביב. לקח לי בערך שנה לענות לו, ואז הגעתי לארץ ועבדתי בבניין שנקרא בית התמר בנחלת בנימין 8. אני עבדתי על הקרניזים, הכרכובים שמעטרים את חזיתו. מאז אני כאן".

נורברט גר כבר עשר שנים בארץ. את זמנו הוא מחלק בין ישראל לגרמניה. "בגרמניה אני חי חיים של בדואי, כלומר נווד. אין לי שם ממש בית אבל אני נוסע בעיקר לענייני עבודה וגם כדי לפגוש חברים. עכשיו למשל אני מעורב בגרמניה בפרויקט שבו מייצרים לבנים מהמפ, קנביס. לפני שנה עבדתי בריצוף טרצו ונציאני חדש בכנסיה ניאו קלאסית. את הידע המקצועי שלי אני מעביר מגרמניה לישראל ובחזרה."

תוך כדי הראיון ד"ר נורברט מסתכל על אחד הקירות בבית ליבלינג ובוחן את התערובת של הסיד והחול המחברת בין הלבנים. "פעם דיברתי עם האימאם של מסגד סידני עלי", הוא מספר. "ואז הסתכלתי על הכוחלה החדשה שם בקיר". כּוּחלֵה, שעשויה ממלט ומחול, היא אותו חומר המשמש למילוי שבין הלבנים בחיפוי קירות או בריצוף. "ואמרתי לאימאם שאותו מלט מודרני ששמו בין הלבנים, יכול להיות הראשון שיצליח להפיל את המסגד אחרי 500 שנה שבהן הוא עומד על תילו. האימאם לא כל כך הבין את העניין. אז אמרתי לו: העצמות שלנו עשויות מסיד (מסידן), לא ממלט, לא מברזל, לא מפלסטיק. ואללה לא טעה."

ואיך זה קשור לבניינים?

"הגיר הוא חומר חי יותר ממלט. הוא יודע לספוח מים. המלט לא כל כך יודע איך להתמודד עם מים וכשהוא מתמלא במים לוקח לו זמן רב להפטר מהם. והמלט גם לא יכול לספוח את המים או לחות. בישראל זה עוד אפשרי לבנות עם מלט בגלל מזג האוויר שלא מרובה בגשמים ובלחות, בגרמניה, למשל, זה יותר בעייתי, מה גם שהמלט לא מבודד מהטמפרטורה שבחוץ".

"המלט מאפשר לבנות בניינים גבוהים. הבתים בסגנון הבינלאומי והבנייה המודרנית נשענו על כך. אבל בגלל שהבנייה הזאת היא רק בת 100 שנה, אנחנו לא יודעים עליה מספיק. יש כשל מובנה בבטון מזויין. החומר מכלה את עצמו. הברזל יחליד עם השנים, החלודה מתנפחת וזה יפוצץ את הבטון".

אז ממה עשוי הבית האידיאלי? זה שמחזיק מעמד?

"אוהל. אין בעיות ברצפה, אין בעיות בטיח, ואם יש בעיות אם השכנים, אפשר לפתור אותן".

מה אורך החיים של בניין מודרני?

"אורח חיים של בניינים מבטון מזוין הוא בערך 100-150 שנים. אחרי 150 שנה כל הבניינים הללו יתמוטטו ללא שיקום, לא שיפוץ, אלא שיקום. מהבחינה הזאת קל לי יותר לבוא לסידני עלי ולהבין מיד מה צריך לעשות כדי לשקם את הבניין. במבנים של הסגנון הבינלאומי זה יותר מסובך. מה גם שחלק מהמבנים שנבנו בסגנון הבינלאומי כבר שופצו לאורך השנים, ועכשיו נדרשת מלאכת פענוח של שכבות השיפוץ השונות, טיבן והנזקים שנוצרו. מהבחינה הזאת 'האמת היא על הקירות'".

סיור בהדרכת ד"ר נורברט יתקיים ביום שישי, 29.12, בשעה 10:00. הסיור יתקיים באנגלית. הכניסה חופשית.


bottom of page