top of page
פְּנִים - 
טל אלפרשטיין

פְּנִים -
טל אלפרשטיין

3.3.2022–5.5.2022

אוצר: ערן איזנהמר


החלומות והחומרים שמהם עשוי החלל הפרטי ביותר של כל אחד מאתנו, הדירה, עומדים במרכזה של התערוכה ׳פְּנִים׳. בשלוש השנים האחרונות ערכה האמנית טל אלפרשטיין מחקר אמנותי מתמשך אודות האופן שבו מעוצבות סביבות המגורים שלנו. היא הקימה מעין מעבדת דירות בתוך דירתה, ובנתה סטים מתחלפים של דירות שונות, מתעדת במצלמתה את תחושת הזמן הנבדלות שמייצר כל חלל, את האופן שבו מתנהגים חדרים שונים, ואת הכוריאוגרפיה העדינה של פעולות המתרחשות במקביל בחללים נפרדים. התוצאה היא טרילוגיית סרטים קצרים שמוצגת בתערוכה לראשונה, ומציעה קריאה פואטית בפנטזיות, ברגשות ובאילוצים שמעצבים את סביבות המגורים שלנו.    


הסרט הראשון בטרילוגיה, Home Movie, דימויים הוליוודיים רחוקים זולגים אל תוך המרחב האישי והמוגן ביותר שלנו. הסרט בוחן את הפער בין הדימויים הללו לחיים שמתקיימים באמת בין הקירות, ומפנה את המבט אל איכויותיו וחומריותו של הזמן המת, זה שסדרות וסרטים המצולמים בבתים נוטים להתעלם ממנו, וכך גם אנחנו.


מסדרון, הסרט השני בטרילוגיה, הוא מחווה לסרטים שצולמו בבית ספר הבאוהאוס. סרטי הבאוהאוס תיארו את הדירה המודרנית כהתגלמות החיים הטובים, חיים הנשענים על עיצוב מדויק ופונקציונלי. בסרט, שצולם בבית ליבלינג, מוצגת דירת הבאוהאוס - זו שאנו מתגוררים עד היום בוריאציות שלה - כדמות ראשית בעלילה, וכגורם שמכתיב את היחסים בין בני האדם המתגוררים בה.   


אני.רהיט, הסרט האחרון, הוא סרט בכיכובם של רהיטים אנושיים. שחקני הסרט מגלמים רהיטים שונים, ומשחקים את תפקודם היומיומי בבית. ביצוע עבודת הרהיט באמצעות הגוף האנושי מחזירה לפתע את הרהיטים לתפקודם המקורי - הרחבה של הגוף. הסרט מציע מבט חדש, גופני, על עיצובם של הרהיטים הסובבים אותנו, וחושף את הפוטנציאל הפואטי הגלום בהם.  


התערוכה מתבוננת בעיצוב הפנים של הדירות שבהן אנחנו חיים הרחק מנקודת המבט הצרכנית, הרואה בעיצוב לייף סטייל, ובדירה - נדל״ן. עיצוב הפנים מופיע כאן כנקודת מפגש בין תרבות, אסתטיקה ואדריכלות, כזו שמאפשרת לגלות מחדש את העושר הפואטי והרגשי של החללים שבהם אנחנו מתגוררים, ואת היחסים האנושיים הנרקמים בהם.  


טל אלפרשטיין (1985) היא אמנית רב-תחומית, יוצרת וידאו ופרפורמנס. במוקד העניין שלה נמצא המפגש בין הקולנועי לפרפורמטיבי, והאופן שבו הם מאירים או משבשים זה את זה. טל היא בוגרת תואר ראשון מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ותואר שני מבית הספר לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל-אביב. עבודותיה הוצגו בתערוכות ובפסטיבלים בישראל, באירופה ובמזרח אסיה. סרטה הקצר Home Movie הוא הסרט הזוכה לשנת 2021 בפסטיבל Videodrunk לקולנוע אלטרנטיבי שבאונטריו, קנדה.     


אוצרות ועיצוב: ערן איזנהמר 

עריכת טקסט:  יוני רז פורטוגלי 

עיצוב גרפי: נעם נוי 

הפקת תערוכה: ענת לוי


פתיחת תערוכה: 3.3.22 בשעה 20:00

bottom of page