יום ה׳, 08 בדצמ׳
|בית ליבלינג
פסקול זמני - אירוע מוזיקלי בין-תחומי
המרכז למוזיקה וספרייה ע״ש פליציה בלומנטל מתארח בבית לחגיגה של חומרי הארכיון המצולמים של הבמאי והמשורר ג'ונאס מקאס בהפנינג אודיו-ויזואלי.
זמן ומיקום
08 בדצמ׳ 2022, 18:30 GMT+2
בית ליבלינג, Idelson St 29, Tel Aviv-Yafo, Israel
פרטי האירוע
המרכז למוזיקה וספרייה ע״ש פליציה בלומנטל מתארח בבית וחוגג את חומרי הארכיון המצולמים של הבמאי והמשורר ג'ונאס מקאס מתוך פרספקטיבה מוזיקלית, בהפנינג אודיו-ויזואלי. מקאס היה במאי קולנוע פורץ דרך, ויומניו הקולנועיים, שהם אבן דרך בהיסטוריה של האוונגרד, הפכו אותו לדמות מפתח בעולם האמנות הניסיונית בניו יורק מאז שנות ה-60 של המאה ה-20. אף שלא היה מוזיקאי, למוזיקה ולסאונד היה תפקיד חושב בסרטיו ובהוויה התרבותית שנרקמה סביבו.
יוצרים ויוצרות ישראלים בעלי זיקה לעולם המוזיקה או הסאונד הוזמנו להגיב לחומרי וידיאו נדירים, שצילם מקאס בתקופתו המאוחרת (החומרים באדיבות Jonas Mekas Estate). "פסקול זמני" מבקש להעלות שאלות הקשורות לארעיות הקשר שבין צליל לתמונה, ובצורך הפרפורמטיבי הנוצר כתוצאה מחיבור לא טבעי זה. ארעיות היחסים הזאת שימשה את מקאס כאמצעי פואטי חשוב ברבים מסרטיו, בוודאי במסגרת יומניו, שצולמו במקור ללא סאונד.
"פסקול זמני" מבקש גם להפנות את תשומת הלב לאספקט הקהילתי של הקולנוע של מקאס, אשר מצד אחד איננו תיעודי, ומצד אחר עסוק כמעט כולו בהתבוננות החוצה, בסביבתו הקרובה, בחיי היומיום ובחגיגיות שבחיים. ייחוד המבע הקולנועי של מקאס הוא אפוא תמיד ביחס לעשייה אחרת, במקרים רבים ביחס לעשייה של אמנים ואמניות אחרים, או ביחס לפעולות היומיום שעושים אחרים. מקאס מזקק מתוכם איכות לירית שהיא המאפיין המובהק שלו. "פסקול זמני" מבסס מהלך דומה, אבל בכיוון הפוך. בפרויקט זה, מקאס עצמו הוא מושא להתבוננות ופענוח של יוצרים ויוצרות אחרים. מקאס מזקק מתוכם איכות לירית שהיא המאפיין המובהק שלו. "פסקול זמני" מבסס מהלך דומה, אבל בכיוון הפוך. בפרויקט זה, מקאס עצמו הוא מושא להתבוננות ופענוח של יוצרים ויוצרות אחרים.
לו״ז הופעות:
18:30
קומת כניסה, תערוכת קבע
רפי בלבירסקי - נגינה חיה של גיטרה שמפעילה ומשנה דגימות וידאו כך שריפים ואקורדים של גיטרה הופכים לרצפים ושכבות אור-קוליים.
19:00
קומה 2, סלון
לרי מתחה - The Personal Trap - התחקות אחר המוזר, המוכר והמנוכר דרך חומרי הוידאו של מקאס. שיטוט על הטווח שבין פרפורמנס להרצאה.
19:30
קומת כניסה, סטודיו
חגי איזנברג - התערבות פרפורמטיבית במיצב
20:00
קומה 1-, נגריה
אור סיני - Transparent - איפה שהמילים נגמרות, צלילים אחרים בוקעים - החיכוך בין פורטרטים מוקלטים מהווה מצע לנגינה המתפצלת בעצמה, בגוף של הקונטרבס, בחלל המרתף, באיוושת הדברים.
20:15
קומה 2, סלון
יונתן גירון ואורי זנדבנק - וידיאו-פרפורמנס - דרך סדרה של מחשבות רעשים ותנועות יום-יום, נוצרת עלילה אסוציאטיבית, שתרחף מעל ובתוך יצירתו של מקאס.
20:30
קומה 1-, נגריה
דוד אופנהיים - Jonas Mekas Looped - אילתור עם פרגמנטים אודיו-ויזואליים שייבחרו בזמן אמת, יחתכו, יהפכו ללופים, יערמו בשכבות, בהשאלה מנגינה בכלי מוזיקלי.
21:00
קומת כניסה, תערוכת קבע
עדיה גודלבסקי וחגי פרשטמן - מומנטום פנטזמטי של קידום הפעולה - דיאלוג/תגובה מוזיקלית לטקסט הויזואלי דרך שלושה מומנטומים פנטזמטים: (Aria) הפולחן, הפואטי ושימה בסוגריים; (Recitative) המציאות בפעולה, קידום האמצעים וצמצום המבט המתבונן; (Liminal) המעברים במסדרון בין העוצר ומתבונן לבין הנע תדיר המניע את המתבונן/מאזין.
21:30
קומת כניסה, תערוכת קבע
שרון קנטור ואריאל קליינר - דואט מאולתר לוידאו, שתי גיטרות וקול - קטעי הוידאו מבותרים ליחידות שמהוות כלי מוסיקלי חופשי, בדיאלוג שנוצר זמן מת נארג בזמן חי.
22:00
קומה 2, סלון
נמרוד גרשוני - Heaven & Earth Cafe - פרפורמנס הנגאאוט - הקהל מוזמן להתרווח בסלון אנלוגי.
עבודות משך אשר יוצגו לאורך כל האירוע -
קומה 1, חדרי מחקר
אסי תג׳ר - מסע בין זמנים - מוידאו לפילם דרך מצלמת בולקס.
קומה 1, חלון מזכירות
Archival Peak - הקרנה של לקט מחומרי ארכיון.
קומה 2, אמבטיה
גיא פליישר ונטע לי פלדסמן - מקאסינת׳ - חומרי הארכיון הופכים לחומר גלם עבור תוכנה שמפיקה סאונד ישירות ממידע הנמצא בפיקסלים ובכך מעניקה סאונד לחומר הדימויי. כשם שהמצלמה היתה איבר נוסף בגופו של מקאס הנעה איתו לכל מקום, פליישר ופלדסמן בוחרים להשתמש בפרמטר של תנועה בפריים כאלמנט המשפיע על פרמטרים בסאונד.
קומה 2, מטבח
לי נבו - הפורנוגרף - ׳ריכטר מון אמור׳ (גרסת המיתוס) - מכונת רעש שהיא חיבור בין סיסמוגרף, פונוגרף ומכונת קעקועים. גרסה מיוחדת שנעשתה במחווה לג׳ונאס מקאס. חיישן המודבק אל הצג מתרגם את הרשמים המוקרנים לרעידות, ומעביר את המידע לזרוע עם מחט שחורטת על פחית בירה 'מיתוס' מסתובבת. עריכה: ג'אד מרשנדו
קומת כניסה, סטודיו
חגי איזנברג - Excerpts - ניתוק התמונה מהסאונד, והסאונד מהתמונה, מאפשר יצירה של יחסים חדשים מתוכם קומפוזיציה חדשה נוצרת.
בהשתתפות: אור סיני, עדיה גודלבסקי וחגי פרשטמן, דוד אופנהיים, שרון קנטור ואריאל קליינר, רפי בלבירסקי, חגי אייזנברג, אסף תג'ר, לרי מתחה, יונתן גירון ואורי זנדבנק, גיא פליישר ונטע-לי פלדסמן, נמרוד גרשוני ולי נבו.
האירוע במסגרת פסטיבל "שירה מקרית" המתקיים בין 7.12 ל-9.12. הפסטיבל הוא שיתוף פעולה ראשון בין המכון לאינפורמציה מוזיקלית של ליטא והמרכז למוזיקה וספרייה ע"ש פליציה בלומנטל, במסגרת אירועי המאה, בתמיכת משרד התרבות הליטאי. במסגרת הפרויקט נוצר גם שיתוף פעולה עם הארכיון של ג'ונאס מקאס, ובתמיכת סבסטיאן מקאס התקבלו חומרי ארכיון נדירים כבסיס ליצירה מוזיקלית חדשה. הפרויקט מתאפשר הודות לתמיכת המחלקה לאמנויות של עיריית תל אביב יפו.